
06 sep Webdesign en Copywriting: Een mooie website stelt zonder goede content weinig voor. Maar hoe schrijft u nou eigenlijk goede copywriting teksten?
Misschien wilt u een nieuwe website laten bouwen en vraagt u zich af waar u allemaal op moet letten om met de nieuwe site zo veel mogelijk zo goed mogelijk te doen.
Heeft u dan ook al aan de content van uw site gedacht en weet u dat de teksten (copy’s) cruciaal zijn?
De kwaliteit van goede copy’s moet niet worden onderschat. Als u niet toevallig de geboren copywriter bent raden wij u aan om voor uw website bij een professionele copywriter te zijn. Freelancer Copywriters bijvoorbeeld zijn gespecialiseerd op hun vak en kunnen spontaan en per opdracht worden ingehuurd. U bent dus niet voor langere tijd geboden en bespaart kosten in vergelijking met copywriting agenturen.
Een copywriter is goed als hij dit kan:
Doelgroepgericht schrijven
Een goede copywriter schrijft voor uw doelgroep die bepaalde informatie en woorden terug wil vinden op uw website.
Bent u bijvoorbeeld eigenaar van een (online) shop? Laat uw copywriter dan over up-to-date aanbiedingen en acties en service-specificaties schrijven. Heeft u specifieke producten op uw website staan die wellicht extra uitleg nodig hebben? Zorg dan ervoor dat uw copywriter goed uitlegt waar uw producten voor zijn, welke nuttige functies zij hebben, in hoeverre zij beter zijn dan producten van uw concurrenten etc.
Bij het omschrijven van uw producten / servies moet uw copywriter op enige dingen opletten:
Copywriting – kort en krachtig
Ga maar na: Als u zelf op zoek bent naar specifieke informatie, wilt u dan ellenlange, onoverzichtelijke teksten lezen waarvan u niet eens weet of zij uiteindelijk het antwoord op uw vraag hebben? Waarschijnlijk niet. Maak het lezen van uw copy’s zo makkelijk en gemakkelijk mogelijk:
Stem de schrijfstijl af op uw doelgroep en gebruik makkelijke woorden i.p.v. te veel vaktaal. Zorg voor overzicht door gebruik te maken van tussenkopjes. Gebruik korte zinnen.
Zoekmachines-gericht schrijven
Nu u een website heeft met content die interessant en nuttig is voor uw bezoekers en (potentiële) klanten zou het uiteraard erg fijn zijn als uw doelgroep dit ook ervaart. Of anders:
Als uw content nu ook interessant en nuttig is voor zoekmachines zoals Google, Yahoo, Bing etc. (we hadden hier al over teksten voor Google & Co geblogd).
Want, wat u nu nog wilt is dat u (en niet uw concurrenten) online zichtbaar en vindbaar worden (en blijven!) wanneer mensen naar producten “googelen” die u aanbiedt. Het optimaliseren van teksten op een website is onderdeel van SEO Marketing waarbij SEO staat voor Search Engine Optimization: Voor nu zijn zoekmachines uw doelgroep.
SEO Marketing is weer een heel ander onderwerp maar ook hier raden we aan om met professionele online marketeers samen te werken. SEO Experts weten alles over hoe waardevol Google uw website inschat, hoe zij vervolgens de waarde van uw website kunnen verhogen, met welke tools uw succes meetbaar is en hoe uw website ook op de lange termijn op een hoge positie bij Google e.a. scoort en u boven de zoekresultaten van uw concurrentie wordt vertoond.
Wat al voor copywriters gold, dat geldt ook bij SEO Experts: Hun expertise is gold waard maar zij hoven niet duur te zijn. Tegenwoordig zijn er online veel freelancer SEO experts te vinden die voor weinig geld veel (SEO) waarde aan uw website toevoegen – zeker een aanrader.
Geen reactie's