06 sep H1 t/m H6 headings optimaliseren
H1 t/m H6 headings SEO
Zoekmachines zijn gek op kopjes (headings). Ze geven namelijk aan waar de tekst op een pagina over gaat. Omdat zoekmachines hun gebruikers snel relevante informatie willen bieden, crawlen zoekmachines zo veel mogelijk content (teksten en afbeeldingen) op een website. Om te beoordelen welke informatie er op een webpagina staat, worden onder andere de headings gescand.
Om optimaal te presteren in zoekmachines is het van belang dat je op de juiste manier gebruik maakt van headings. Als wilt dat bezoekers bij jou een artikel lezen over de nieuwste film van Quentin Tarantino (Django Unchained uit 2012), dan is het verstandig om de titel van deze film o.a. te verwerken in de headings.
Ook in dit artikel wordt hier rekening mee gehouden. De heading van deze paragraaf is “H1 t/m H6 headings SEO” en hier is een reden voor. Deze combinaties beschikken namelijk over het meeste zoekvolume gerelateerd aan dit onderwerp. Hiermee wordt de kans op relevante bezoekers vergroot.
H1 kopjes optimaliseren
Headings worden in HTML weergegeven met <H1> t/m <H6> tags. De H1 tag is de belangrijkste, de H6 tag is het minst belangrijk. Er kan slechts 1 H1 tag per pagina aanwezig zijn. De H1 tag geeft namelijk het (hoofd)onderwerp van de pagina aan. De overige tags (H2 t/m H6) kunnen meerdere keren voorkomen op een pagina.
Toepassen op je website
In het bovenstaande schema wordt een voorbeeld gegeven hoe je headings kunt inzetten op een pagina. Het is dus mogelijk om meerdere malen een H2 heading te gebruiken. De HTML tekens <p> geven een paragraaf aan. Hier kun je de teksten en afbeeldingen binnen plaatsen.
Zorg er altijd voor dat je de belangrijkste zoekwoorden in een H1 of H2 heading gebruikt. Gebruik de H1 en H2 headings nooit voor algemene termen als “bestellen” of “productinformatie”. Hier kun je prima een H3 t/m H6 heading voor gebruiken.
Geen reactie's